Bent 3 procentai pajamų – tiek efektyvu kasmet investuoti į reputaciją

Rita Saunorytė Norutienė, Komunikacijos konsultantė, Chestnut vadovė

Kokią dalį biudžeto reiktų skirti komunikacijai įmonėje? Būtų labai įdomu apklausti įmones Lietuvoje, kokią dalį savo pajamų jos iš tikrųjų skiria komunikacijai bei rinkodarai. Deja, tokio tyrimo man iki šiol neteko matyti, tad pabandžiau paskaičiuoti pasiremdama teorija, kitų šalių praktika ir savo patirtimi.

Bendra taisyklė tokia – kuo įmonė mažesnė, tuo didesnė jos pajamų dalis skiriama rinkodarai ir komunikacijai. Taip pat daugiau išleidžiama, jei įmonės klientai – gyventojai, o ne kitos įmonės.

Kadangi didžioji dalis Lietuvos bendrovių pasauliniame kontekste yra vidutinės ir mažos (turime tik apie 200 įmonių visoje šalyje, kurių apyvarta perkopia 50 mln. EUR. Jei įtrauksime bankus, draudimo bendroves ir neteikiančias ataskaitų Registrų centrui – bus apie 300), tad vidutiniškai Lietuvos įmonių rinkodaros ir komunikacijos biudžetai turėtų siekti bent 10-15% pajamų.

Taigi, jei jūsų įmonės apyvarta yra 1 mln. EUR – rinkodarai ir komunikacijai per metus tikriausiai skiriate apie 100 – 150 tūkst. EUR, o gal ir dar daugiau arba mažiau, nes kiekviena įmonė skirtinga. Tai tik apibendrinantis vidurkis.

Komunikacijai Lietuvoje būtų efektyvu skirti bent 3 proc. įmonės pajamų. Arba vidutiniškai 30% nuo viso rinkodaros ir komunikacijos biudžeto.

O kaip šį pyragą įprastai pasidalija komunikacininkai ir rinkodaristai? Rinkodara parduoda – mums, vadovams, tai labai patrauklu. Komunikacija kuria reputaciją ir informuoja – vis dar neretas vadovas pagalvoja, o kam to reikia?.. Taigi akivaizdu, kam atitenka biudžeto liūto dalis, žinoma, rinkodarai.

Bet man gi rūpi suprasti, kiek vis tik verslui būtų efektyvu skirti komunikacijai, arba kaip anksčiau dažniau sakydavome – ryšiams su visuomene?

Apibendrinusi bent penkis Vakarų įmonių tyrimų ir paskaičiavusi savo praktinę patirtį, sakyčiau, kad komunikacijai Lietuvoje būtų efektyvu skirti bent 3 proc. įmonės pajamų. Vėlgi, nuo milijono – tai vidutiniškai 30 tūkst. EUR per metus. Arba vidutiniškai 30% nuo viso rinkodaros ir komunikacijos biudžeto.

Sakyčiau, tikrai nedaug, o rezultatas – ilgalaikis. Nes šiais laikais neturint reputacijos, nebus ir pardavimų.